Når ytringsfriheten provoserer

freedomEtter angrepet på det satiriske magasinet Charlie Hebdos i Paris, der 12 er drept, snakkes det høylytt i alle kretser om at dette var et angrep på ytringsfriheten. Ja visst var det så, men i kjølvannet viser redaksjoner og folk på Twitter og andre nettsider over hele verden sin avsky over terroren ved å dele bl.a. forsiden fra det siste nummeret av magasinet, som ved flere anledninger har laget Muhammed-tegninger.

Den kristne avisa Vårt Land har valgt å ikke trykke tegningene, i respekt for muslimers tro. Jeg tror ikke man er tjent med å provosere frem terror, i noen sammenhenger. Ytringsfriheten er som toleransen, en balansegang. I de siste femten årene har det vært sterkt fokus på toleranse. Vi skal tolerere det meste, og det er regelen. Men samtidig har toleransen for annerledestenkende blitt stadig mindre. Derfor opplever man at de som ofte snakker høyest om toleranse, gjerne kan være de mest intolerante. Spørsmålet er om man ikke også må være tolerant overfor det man selv mener er intoleranse. Et sted går grensa, er klar over det, men respekten bør ligge i bunnen.

I forbindelse med sitt forsvar av trykkefriheten skrev salige Henrik Wergeland, bygutt fra gamle Christianssand og mannen bak vår egen nasjonaldag følgende:

«Hvor trives noget godt og skjønt / og stort i tvang? / Kvel engen – gresset blir ei grønt; / bind ørnen, dør den på sin pynt; / stans kilden, som med sang begynt / har raskt sin gang, / og den en giftig sump vil bli! / Naturen hater, sterk og fri, / all tvang.
Kan åndens kilder, tankens flukt / da tåle tvang? / Skal sannhet ikkun stråle smukt,
i eget hjerte innelukt, / som jamrende Aladdins frukt / i hulen trang?
Nei, presse, løft din sterke arm! Befri all verden i din harm / fra tvang!»

Jeg tror salige Wergeland ut fra dette ville protestert mot Vårt Land og kalt dem feige, men selv om Henrik hadde et poeng er respekt like fullt et ord man bør ha med i beregningen. Helt fra de gamle skrifter har hevn vært blant menneskets dårlige sider. Om man kaller det hevn, eller raseri, er det like fullt et overgrep mot selvrespekten. Jeg sier ikke at man skal vende det andre kinnet til i alle sammenhenger, men at ondt kan skape mer ondt, hevn kan skape mer hevn osv.

Under raseopptøyene i USA på 60-tallet var det noen modige menn som ble drept fordi de trodde på friheten. Navn som Malcolm X, John F. Kennedy, Martin Luther King kjenner alle. Disse talte om fred, og ble møtt med krig. Mahatma Gandhi snakket om fred, men ble møtt med krig. Det ble som en ondskapens sirkel. Noen ganger hjelper det ikke å møte vondt med godt. Men å provosere er ikke veien å gå. Det er et ordtak som heter at å krige for freden er som å knulle for dyden.

Mitt poeng er at en kristen avis eller et ateistisk magasin neppe viser den sanne respekt ved å provosere en annens tro. Det er da vi beveger oss over i grenselandet for hva vi kan kalle ytringsfriheten, mener jeg. Uansett hvor kompromissløs salige Henrik var, og hvordan stemningen er i Europa disse januardagene.

Når George W. Bush ble så upopulær som president skyldtes det først og fremst at han snakket om hevn, om å gjengjelde ondt med ondt. Kanskje førte det til at flere organisasjoner man ikke ønsker velkommen så dagens lys. Lynsjestemning fører som regel bare vondt til verre. Når de onde handlingene er fordømt bør man diskutere hvordan man møter slike handlinger.

Lyrikeren Gunvor Hofmo sa en gang at friheten finnes bare i ytterpunktene: den absolutte nedverdigelse og den absolutte suverenitet.

Ingen vil bli nedverdiget. Når ytringsfriheten provoserer, må man beregne inn bråk. Massakren er unektelig et angrep mot det tolerante og frie Europa. Det er også et angrep på det sekulære Europa.  Det må vi dessverre leve med. Spørsmålet nå er hvordan vi håndterer det videre.

En kommentar om “Når ytringsfriheten provoserer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s